top of page

9 | בית החומרים הוא ה"קומה השנייה", שמשלימה לך את הכלים לניהול של עסק מצליח לאדריכלות ועיצוב פנים

טלי דוגמא, מעצבת פנים, פתחה ברגבה את בית החומרים שמרכז בתוכו את עולם האדריכלות ועיצוב הפנים. תמצאו בו הרצאות וסדנאות לקהל המקצועי, פלטות צבעים, חומרים, טקסטורות והדרכות אישיות לתכנון הבית או העסק, כדי שתוכלו להרגיש איך הוא ייראה עוד לפני שהוא בנוי. בנוסף תקבלו ייעוץ וליווי עסקי ואפילו פתרונות שיווקיים לעסק שלכם.


בית החומרים, רגבה

משתתפות: טלי דוגמא, מאשה בובריצקי



התנועה בסטודיו לא מפסיקה... נכנסת פגישה... יוצאת פגישה... הכל פה דינמי.. החלטנו לצאת לשבת בחוץ עם שני שרפרפים, בשמש..

טלי: אז... על מה רצית לדבר? .... על הכל! עניתי. (טלי צוחקת, זאת התשובה הכי טובה)


כמה זמן בית החומרים קיים?

בית החומרים קיים עוד מעט 4 שנים והעסק כבר 8 שנים. בהתחלה לא חשבתי שהוא יהפוך למרכז מבקרים, עבדתי בו לבד, כסטודיו. בהמשך הבנתי שהצטבר אצלי המון מידע ואני רוצה לחלוק אותו.


מי הלקוחות שמגיעים לפגישות בסטודיו?

אני נפגשת עם לקוחות שמעוניינים בעיצוב פנים לעסקים ובתים פרטיים. יש לי כמה כובעים, אני מעצבת פנים, מלמדת ומרצה המון. הסדנאות התפתחו יפה והשנה אני הולכת לשים עליהם פול גז!

דינה מעצבת גרפית. מי שצריך בניית אתר, גרפיקה, שיווק במדיות חברתיות.. מגיע אליה.


טלי דוגמא (מימין), דינה דצקובצקי (משמאל)


איזה סדנאות אתן מעבירות בבית החומרים?

דינה מעבירה סדנא שנקראת "כח הנקודה" ונותנת כלים בסיסיים לעיצוב גרפי שכל אחד יכול לעשות לבד.

אני מעבירה סדרת סדנאות שהם "כלים פרקטיים לניהול עסק מרוויח ומצליח של עיצוב, אדריכלות והום סטיילינג". כמות המידע שעוברת בסדנאות היא עצומה. אני מביאה בנוסף מרצים אורחים, ביניהם סמנכ"ל כספים שניהל חברות והיום יועץ עסקי לעסקים קטנים.


לוח סדנאות בבית החומרים



אי אפשר לבנות בית בלי יסודות! ישנם 9 יסודות מאוד חזקים שאותם אני מלמדת בסדרת הסדנאות שלי:


1. מקצועיות ומקצוענות

2. ד.נ.א (DNA) של עסק מצליח - הצעת מחיר

3. ניהול זמן וכסף

4. תכניות עבודה

5. לקוחות ורגשות

6. עבודה יעילה בתוכנת אוטוקאד

7. מה הסיפור שלך שיווק ומכירות

8. חומרים

9. צבע


אני מלמדת איך לבנות תהליכי עבודה נכונים וניהול נכון של זמן וכסף. בתהליך עבודה לא נכון, אתה יכול למצוא את עצמך עובד המון וכל הזמן בלחץ. אבל בעצם אתה רק עם שני פרויקטים, אז איך אתה בלחץ..?


כשאומרים שכל שנה נסגרים כ-40,000 עסקים, חלק נסגרים כי הם מתנהלים לא נכון. מי שיודע להתנהל, משאיר בתחילת השנה סכום כסף בצד לפיתוח העסק. אם הגעת למצב שבו לא השארת את הכסף אתה בבעיה.


עוד פרט חשוב הוא שאנשים מתייחסים להצעת המחיר רק כאל מסמך של סכום והצעה – ממש לא! זה בדיוק הדבר שיסגור לך את העסקה או לא. זה מסמך שיווקי, צריך לדעת איך לכתוב אותו ומה להציג בו.


טלי, בסדנא בבית החומרים


מי לומד בסדנאות שלך?

מי שמגיע אליי הם מעצבים, אדריכלים וסטייליסטים שסיימו את הלימודים ורוצים ללמוד איך לנהל עסק. אחת הבעיות היא שבמהלך הלימודים, במוסדות השונים, לא מלמדים אותך להיות עצמאי. להיות אדריכל או בעל עסק לאדריכלות הם שני דברים שונים. מה שקורה הוא שמעצבים יוצאים לשטח ואומרים "חטפתי סטירה, חשבתי שאצא לשוק ואתחיל לעצב בתים.." העבודה לא דופקת בדלת.


הם מבינים שהם צריכים לרכוש עוד כלים שיעזרו להם בניהול נכון: איך משווקים, איך מביאים עוד עבודה, איך מביאים לקוח לידי סגירה של פרויקט ואיך עושים את העבודה בצורה המקצועית ביותר.

אני ה-"קומה השנייה", שמשלימה לך את הכלים לניהול נכון של עסק לאדריכלות ועיצוב פנים.


בוגרי הסדנאות משתפים אותך בחוויות שלהם, כשהם מצליחים?

בטח! הם סוגרים פרויקטים ומתקשרים להתייעץ. אני ממש מלווה אותם. בוגרי הסדנאות מקבלים רשת תמיכה גם אחר כך, אנחנו מלווים אותם במה שהם צריכים ונותנים פידבקים. יש לנו גם קבוצת וואטסאפ להתייעצויות.


בעל עסק, משתף את טלי שסגר פרויקט



כמה משתתפים בסדנאות?

עד 30 משתתפים. הסדנאות רצות כבר שנה וזו באמת הצלחה.

בחודש הבא אנחנו פותחות קורס מטבחים של שישה מפגשים בדיזיין סנטר בתל אביב. אני מעבירה אותו עם גל אסל - הנדסאית אדריכלות שגם ניהלה נגריה בעבר.


טלי דוגמא וגל אסל מלמדות אתכם לתכנן מטבחים


איך הכרתן?

באתי עם לקוחות לנגריה שניהלה. שנים נשארנו בקשר וידענו שיום אחד נעשה שיתוף פעולה ביחד. היא משלימה אותי ואני אותה, ביחד נוצר משהו הרבה יותר חזק ושלם.


הכי טבעי שאני אפתח קורס צבע וזה באמת היסוד התשיעי שאני מכניסה לסדנאות שלי. לכולם היה ברור מאליו שאלמד צבע אבל כל דבר צריך את הטיימינג שלו, ועכשיו הוא נכנס. השיוך שלי לצבע מאוד נבנה השנה וכשאצא עם הסדנא הראשונה, ההקשר יהיה ברור לכולם. בסדנא אלמד לאפיין צבע ועל ההשפעות הפסיכולוגיות של הצבעים עלינו. היא מתאימה מאוד לגרפיקאים, אמנים, מעצבי מוצר.. וכל מי שהיד שלו נוגעת בצבע.


טלי בהרצאה על הצבע האדום באירוע "Designers Cocktail", שיתוף פעולה בין הטכניון ל-Doseemeet



נולדת עם יכולות ניהול?

לא, ממש כלום. השנתיים הראשונות של העסק היו כישלון! אתה לא לומד כשטוב לך. הייתי לבד בעסק ולא היו סביבי קולגות שסיפרו את מה שאני באה ומספרת. אנשים שומרים את הקלפים קרוב לחזה. אחרי שנתיים הרגשתי שהגעתי לתקרת זכוכית ושאני לא יודעת מה אני עושה, איך להתנהל ואיך להביא עבודה...


מה עשית?

הייתי בהרצאה של יועץ עסקי שהיה לי חיבור מדהים איתו והוא העביר סדנא שעלתה 2,000 ₪. לא היה לי הרבה כסף, לקחתי את מה שנשאר ועשיתי את הסדנא. אחריה היה לי זינוק קטן.

הקורס המלא עלה 30,000 ₪, כמובן שלא היה לי את הכסף, כי לא התנהלתי נכון אז. אמרתי לבעלי שאני עוד לא מוכנה לוותר ואני הולכת לקחת הלוואה. אני לא יודעת אם זה יצליח אבל אני הולכת לעשות הכל כדי שהעסק יעוף. הייתי חייבת לתת לעצמי את הצ'אנס האחרון הזה בידיעה שניסיתי כל מה שיכולתי.


יפה.. מהלך אמיץ!

התחלתי את הקורס, שילמתי בפריסה וקיבלתי ליווי עסקי של שנה, פעם בשבוע בתל אביב. תוך חודשיים החזרתי את כל הסכום ששילמתי על הקורס. משם עפתי.. עפתי.. עפתי וממשיכה לעוף. הוא לימד אותי את מה שלא לימדו אותי לפני ואת מה שאני מלמדת היום.

אנשים מוכנים לשלם כל סכום ולו רק אם הם הבינו שבתמורה לכסף שלהם הם יקבלו עולם ומלואו- ויותר!


ביתה של טלי, בעיצובה, מושב עין יעקב


את אוהבת לנהל?

כן. יכולות הניהול שלי והדרך שבה אני מדברת לא היו תמיד Built in בי, לא חשבתי בכלל שאני יודעת לעשות את זה. אם מישהו היה אומר לי לפני חמש שנים שיום אחד אעמוד להרצות במשך שעה, מול 150 אנשים, לא הייתי מאמינה לו.


איפה הרצית מול 150 אנשים?

בכנס של נירלט.


ספרי לי על הסדנא "מה הסיפור שלך?"

היא רלוונטית לכל בעל עסק. המטרה היא להבין מה ה-DNA והיסודות של העסק. ה-DNA הוא לא היכולת הכלכלית, אתר האינטרנט, קהל היעד או המיתוג... הוא מי שאתה. אני חושבת שהרבה עסקים נסגרים כי הם לא מבינים מי הם ומה נכון להם. אם אתה חלש במכירות - אל תנסה למכור, כי אתה תסגור את העסק! אתה צריך להבין איך להתנהל מול לקוחות עם החולשה שלך.


אם יש לך התנגדויות מול לקוח ואתה לא יודע איך לפתור אותן זאת בעיה. אתה צריך להיות מודע לחזקות והחולשות שלך ולהתנהל איתן בצורה הטובה ביותר. הרי, איפה אנחנו נופלים? בחולשות שלנו. זה שלך עם עצמך.



כשאני שואלת בהרצאות שלי "מה אתם רוצים שהלקוח הפוטנציאלי יחשוב עליכם"? הם עונים: אני רוצה שיחשוב שאני מקצועי, אמין, שירותי....

וכשאני שואלת "ומה אתם לא רוצים שהוא יחשוב עליכם"? יש רגע של שתיקה. זה הכי חשוב! לפעמים אנחנו משדרים משהו שאנחנו אפילו לא מודעים אליו ואנחנו בכלל לא רוצים שזה מה שיחשבו עלינו.


איך בעל עסק יכול לדעת מה הוא משדר ללקוח? לפעמים צריך מישהו מהצד שיאיר את עיניך..

נכון, אנחנו עושים תרגיל בהרצאה: אני מבקשת מהם לכתוב חמישה דברים שהם רוצים שיחשבו עליהם וחמישה שלא. אחרי שהם כותבים, כל אחד לעצמו, אני מפרקת את זה לפרקטיקה. למשל, אם מישהי כתבה שהיא רוצה להיות מכילה, צריך לפרק את העסק שלה לגורמים ולהבין איפה מורגשת ההכלה, אם בכלל, והאם צריך לחזק את התחושה.


תוך כמה זמן נוצר רושם ראשוני?

3 שניות ואפילו פחות. זה הולך ומתקצר. אם פעם היה בין 5-10 שניות, היום התהליך הרבה יותר מהיר.


איך הגעת לעולם העיצוב?

האמת? By accident... משהו כנראה הוביל אותי לשם.

יש לי תואר ראשון בספרות משווה. ספרות אירופאית ספרדית-איטלקית, מתקופת ימי הביניים, רנסאנס, ברוק.. אם כי אין קשר לעיצוב..

אחר כך התקבלתי לדוקטורט בספרות, שהייתי אמורה לסיים בגיל 27 אבל החלטתי להפסיק וניסיתי להתקבל לריפוי בספרות והחלטתי שהלימודים הללו לא מתאימים לי. אח"כ בדקתי גם לימודי עיצוב תעשייתי ועיצוב פנים, עם הזמן החיבור שלי לעיצוב התחזק.


כשהתחלתי את הלימודים בעיצוב פנים, לא ידעתי שיום אחד אהיה עצמאית. בשנה השנייה ללימודים פתחתי את הסטודיו שלי, לא חיכיתי אפילו לסיום הלימודים. התחלתי לקבל עבודות קטנות- עיצוב סלון, חלל ספציפי, עבדתי כמה חודשים במשרד אדריכלות כפרילנסרית.

המקפצה הראשונה הייתה כשהציעו לי לעצב את הספרייה של מכללת גליל מערבי, כסטודנטית לשעבר המליצו עליי והתקבלתי לעבודה. זאת הייתה אחת העבודות הגדולות, הראשונות שעשיתי. תכנון שטח גדול.


הפרויקט הגדול הראשון, עיצוב ספרייה במכללת גליל מערבי


משם הדברים התחילו לזרום, עשיתי את הקורס העסקי שדיברנו עליו קודם, ודברים תפסו תנופה. התהליך קורה במקפצת מדרגות. בכל שלב שהעסק עולה מדרגה אני צריכה שוב ללמוד לנהל, כי כל פעם הניהול דורש משהו אחר. הבנתי שבעל עסק צריך לעצור כל כמה שנים, לנקות רעשים ולהמשיך הלאה. אחרי מספר שנים בעסק עצרתי, ניקיתי רעשים והמשכתי.


לפני שנתיים הוצאתי את הספר הראשון שנקרא "להרגיש בית". קובי סיבוני, האמן המדהים, אחראי לכריכה.

הספר מלווה אותנו בתכנון הבית, במובן הפיסי והרגשי. הוא מחולק לפרקים.. על קירות, פתחים וחלונות, חשמל, דלתות, וילונות... עם מדריך לסוגים השונים, החומרים והטכנולוגיה. כל פרק נגמר בסקיצות ודוגמאות של תמונות. הרבה סטודנטים קונים אותו.



פרק ג' - חשמל, מתוך הספר "להרגיש בית"



מה האתגר הבא שלך?

בטווח הארוך (+5 שנים) להוציא ספר מדעי על צבעים וגם כלי פרקטי לכל מי שעוסק בצבע. אני רוצה שייקחו בו חלק גם אנשי מקצוע נוספים - מהנדס אלקטרואופטיקה, רופא עיניים, חוקר מוח... לכתוב ספר כזה ייקח לפחות שנתיים של עבודה.

בטווח הקצר אני רוצה שהקורסים והסדנאות ימשיכו להצליח.

אתמול דיברתי עם הבן הגדול שלי, אמרתי לו - כשאתה מחליט לעשות משהו, לך עם זה עד הסוף!


אז אני הולכת עד הסוף עם האהבה שלי לעסק.


לאתר בית החומרים




עוד תמונות מהמפגש



bottom of page