top of page

יעל מר ושי אלקלאי - סטודיו Raw edges

המעצבים יעל מר ושי אלקלעי הם זוג בחיים ובקריירה. בוגרי המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל ותואר שני ב–RCA בלונדון.

רון ארד שהיה אז ראש המחלקה בRCA ליווה את ההתפתחות של השניים. מאז סיום לימודיהם הם גרים בלונדון ושם הקימו את הסטודיו RAW EDGES.

פירוש השם בתרגום חופשי: קצוות חשופים /פתוחים. הכוונה היא עיצוב שאינו דוגל בעיבוד יתר. גישה זו היא חלק בלתי נפרד מה-DNA של הסטודיו. היא מתבטאת בצבעוניות, תנועה, הומור ומשחקיות. המעצבים מונעים מסקרנות לגלות וליצור דברים חדשים ולא ליפול לשעמום. ליצור כל פעם משהו מפתיע ושונה מהמוכר, לשבור מוסכמות בטווח שבין הקונספטואלי לפונצקיונאלי ולפתח ייצור מסחרי בשיטות חדשות.

Stack

זהו אחד העיצובים הידועים של השניים והוא זה שהעלה אותם למפה הבינלאומית ב2009 הוא שידת המגירות Stack.

'ערימת' מגירות מונחות אחת על השניה ויוצרות ביחד רהיט שלם. השידה זיכתה אותם בפרס EDIDA, והביאה לבחירתם כמעצבי העתיד המבטיחים בתערוכות מיאמי באזל באותה שנה.

בדרך כלל שידת מגירות מורכבת ממסגרת חיצונית, קיר אחורי ומסילות לכל מגירה. הגובה מוגבל לגודל המסגרת והמגירה יכולה להיפתח רק לכיוון אחד.

יחידת המגירה הזו יודעת להתחבר לעוד אחת זהה לה וביחד יכולות להגיע לגבהים שונים. הן יוצרות מגדל של מגירות שניתן לדחוף ולמשוך אותן לשני הכיוונים. חוויית השימוש החדשה יוצרת משחק מוצרי מרתק ומראה יוצא דופן של צורניות וצבעוניות.

היא נראית אחרת מכל זוויות, כמו אובייקט פיסולי חי.

המגירה, והחפלתה, מאתגרת את התפישה שלנו לגבי מה היא "יחידת מגירות".

ב2015 הם הוציאו מהדורה חדשה למגירות והוסיפו להן קולאג' של טקסטורות, צבעוניות חומרים חדשים.

Stack Up

אנחנו אמנם מכירים בעיקר את השידה הזו שהתפרסמה בכל מקום החל מ2009 אבל זוג ממשיך להפתיע בפרוייקטים תחושתיים, תקשורתיים ומאתגרים במיוחד.

Tape | 2017

אחד הפרוייקטים האחרונים שלהם הוא "טייפ", בהשראת סרט רץ. הם עיצבו אריחים בעלי הדפסים גרפיים של דפוס חוזר שהחיבור ביניהם בוריאציות שונות יוצר אטמוספרה שונה בחלל. האריחים מגדירים מחדש את אופי חלוקתו והחיבור בין הקיר לריצפה.

הצורות הגיאומטריות הצבעוניות מודפסות על אריחי בסיס בשני צבעים- לבן ושחור.

Steps

'צעדים' היא מערכת ישיבה חדשה מבטון, שמטרתה להגדיר מחדש איך אנשים משתמשים במרחב הציבורי. המערכת מורכבת מיחידות בטון עצמאיות בגבהים שונים שיודעות להתחבר בארבעת הכיוונים.

הזוג עיצב אשכול של מושבי בטון שהוצבו מחוץ לגלריית Now בלונדון כדי להזמין אנשים לרבוץ, לשחק, להישען ולהירגע.

כל יחידה היא כמו כורסה ביתית, וכאשר מסדרים אותן יחד בגבהים שונים הן יוצרות מרקם עירוני שמזמין אנשים לדרוך, לטפס ולשכב.

המטרה העיקרית שלהם היתה למצוא את מקומות המנוחה של אנשים בסביבה העירונית. סטודנטים בהפסקת צהריים, קבוצה של פועלים שותים קפה באתר בנייה או חבורה של חברים יושבים על המדרכה. ישיבה על מדרגות, קצוות מדרכה או קירות לבנים נמוכים היוו מקור השראה בשבילם. מתוך התבוננות בהתנהגויות אלו הם צדו את המקומות האידיאליים למנוחה.

Floral Lake Collection

עוד פרוייקט יפייפה של הזוג הוא אוסף שטיחי הפרחים שעוצב עבור Golran .

השטיחים נעשים בעבודת יד בנפאל, מתערובת של צמר וחוטי משי. הם עוצבו בהשראת פרחי שושן הצפים על המים. העלים ועלי הכותרת תורגמו לצורות וקווים גיאומטריים ומשחק של שטחי צבע מלאים וחסרים. מראה השטיחים משתנה בהתאם לנקודת הצפייה. צבעים עמוקים של כחול, ירוק או אפור מול פרחים מוארים מזכירים את הבריכות האלו בשעות הערב.

ההשראה לפרוייקט נלקחה מהאמן הישראלי יעקב אגם, שאת עבודותיו הכירו עוד מילדות. הוא חולל מהפכה בעולם התפיסה האופטית והתחושת האשלייה באמנות. עבודות המסוגלות לשנות גוונים לפי שעות היום, בין בהירים בשעות היום וכהים יותר בשעות הערב, בדיוק כמו המראה של המים באגם שמשנה את השתקפותו.

השראה מעבודותיו של יעקב אגם, המזרקה בכיכר דיזנגוף (בשיפוץ)

Touch

ב2017 הזוג שיתף פעולה עם חברת AGC Asahi והמעצב היפני ג'ין Jin Kuramoto כדי ליצור תערוכה יחד ל Salone del Mobile, תערוכת העיצוב השנתית במילאנו.

Touch, "מגע", מתמקדת בהרגשת הזכוכית והאינטראקציה איתה. החל מגיל צעיר מלמדים אותנו לא לגעת בזכוכית בגלל שהיא שברירית ושלא נשאיר עליה סימנים. האובייקט עודד את המבקרים בתערוכה לעשות בדיוק את ההפך.

זכוכית עגולה מסתובבת בתוך Y גרפית ואיתה קשת של צבעים. הזכוכית מעודדת לצייר עליה ומזמינה לחופש יצירה תוך כדי תנועה. התנועה מורידה את שליטתנו בציור והופכת אותו לספונטני ולא מתוכנן. כך בכל פעם יצא משהו אחר.

בתערוכה המבקרים הוזמנו לצייר על לוח הזכוכית המסתובבת. הרעיון נולד מתוך תחושת הסיפוק של ציור על חלונות וזכוכית בכלל. משהו בחלקות של הזכוכית יוצרת תחושה חדשה לגמרי וגורמת לנו להמשיך לצייר.

כשמסתכלים על היצירה של השניים אפשר ממש להרגיש את החיבור ביניהם. יצירתיות, חופש מחשבה ורגישות אינטיליגנטית ניכרים מתוך העבודות ומגדירים מחדש את היחס ביננו לבין מוצרים. חווית השימוש והחוויה הויזואלית יוצרים הרמוניה וגורמים לנו להתרגש.

הזוג מכניס אותנו למחשבות שלהם, לתחושות והדילמות דרך המוצרים. הם מונעים מתוך מחשבה על המשתמש והסביבה והחיבור ביניהם.

לעוד פרוייקטים כנסו לאתר: Raw edges

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page