top of page

בינה מלאכותית - חלק ב׳

האם הבינה המלאכותית תהפוך אותנו למאושרים יותר?

בפרק הקודם דיברנו על איך בינה המלאכותית (AI) תשפר את חיינו בעזרת הטרנדים החדשים שהשוק מציע והמערכות המתוחכמות המבוססות עליה. מכוניות אוטונומיות, רובוטים ותוכנות לומדות הן רק ההתחלה לעידן טוב יותר או אולי בעצם הגרוע באנושות.

נגענו גם בבעיות הכלכליות, פיננסיות שAI מביאה איתה ותהינו מה יקרה כשרובוטים יתפסו את מקום עבודתם של בני האדם?

בפרק זה נכנס יותר לעומק, נבחן את השפעותיה של AI על האנושות והאדם כפרט.

המושג 'בינה מלאכותית' נאמר כנראה לראשונה ב-1956 על ידי גו'ן מקארתי מאוניברסיטת MIT שחקר את הנושא. התחום, שמשלב מדעי המחשב, פסיכולוגיה, פילוסופיה, מתמטיקה, כימיה, נוירולוגיה ועוד. מאז ועד היום המושג התרחב וקיבל משמעויות נוספות, עד שטוענים כי בעתיד לא נוכל להבחין בין אדם למכונה.

מחקר חדש "When will AI exceed human performance", ממאי 2017, מציג את הנתונים הבאים:

עד שנת 2026 מכונות יכתבו מאמרים בצורה טובה יותר מאדם. עד 2027 המשאיות יהיו אוטונומיות. עד שנת 2031 רשתות שיווק יעסיקו רק רובוטים ועד 2053 רובוטים יבצעו ניתוחים כירורגיים באופן מלא. משתתפי הסקר מאמינים גם כי בתוך 120 שנים, כל פעולה אנושית תבוצע על ידי מכונות בלבד. עם כל זאת, החוקרים טענו כי לדעתם קיים סיכוי של 5 אחוזים בלבד שבינה מלאכותית ומכונות יכחידו את המין האנושי.

המחקר נערך על ידי צוות של חוקרים בשיתוף פעולה בין אוניברסיטת אוקספורד ואוניברסיטת ייל. הם ערכו סקרים בקרב 350 מומחים וחוקרים בתחום הAI.

קבוצת פאנל מומחים AAAI מאוניברסיטת סטנפורד שהוקמה ע״י אריק הורוביץ פרסמה דוח ב2009 שבחן את השפעותיה של הAI על האנושות בעתיד הקרוב והרחוק. הדוח המכונה ״מחקר בן מאה שנים על בינה מלאכותית״ קורא לפעול לפי תוכנית בה כל חמש שנים במאה השנים הקרובות יצא דוח שיבחן את השפעותיה של AI על החברה והאנושות.

פברואר, 2009

הצוות שכלל כ20 מומחים חולק לשלוש קבוצות כשכל אחת בחנה היבט אחר. הראשונה חקרה את ההזדמנויות והחששות שAI מכניסה לחיינו בטווח הקצר. הקבוצה השנייה חקרה את השפעותיה לטווח הארוך והקבוצה השלישית התמקדה באתגרים משפטיים ואתיים שיעלו בהתאם לשינויים. המסקנות היו אופטימיות וברורות אך עם חששות לעתיד עקב קצב צמיחת הטכנולוגיה והצורך בהיערכות הנדרשת. עפ״י הדוח, AI תשפר את איכות חיינו באופן משמעותי ביותר. אוטומציה, הנגשת מידע ואמצעי התקשורת עוברים התייעלות ונכנסים לתחומים שונים. לדבריהם, בעשורים הקרובים נראה חידושים רבים שישנו את חיי האנושות. היא תביא לשינויים משמעותיים ברפואה, תחבורה, מסחר ותחומים נוספים. AAAI's Site

השתלבותה של אינטליגנציה מלאכותית (AI) יכולה להיות "האירוע הגרוע ביותר בתולדות הציוויליזציה שלנו", אלא אם כן החברה תמצא דרך לשלוט על התפתחותה, אמר סטיבן הוקינג במהלך הרצאה בוועידה הטכנולוגית בבליסבון, פורטוגל, ועוד אמר, "מחשבים יכולים, בתיאוריה, לחקות את האינטליגנציה האנושית, ולחרוג ממנה".

Stephen Hawking, Web Summit 2017, פורטוגל

הוא דיבר על הפוטנציאל שלה לתיקון ושיפור תהליכים בעולם ושיפור תנאי החברה אך הודה שהעתיד אינו ברור. "אם לא נלמד כיצד להתכונן ולהימנע מהסיכונים הפוטנציאליים, AI יכולה להיות האירוע הגרוע ביותר בתולדות הציוויליזציה שלנו, היא מביאה סכנות, כמו נשק אוטונומי חזק, או דרכים חדשות למעטים לדכא את רבים. היא יכולה להביא הפרעה גדולה לכלכלתנו".

הוקינג הסביר כי חלק גדול מהאחריות למשימה מוטלת על רשויות החוק. עבודת החקיקה שמתבצעת באירופה מנסה לקבוע חוקים חדשים סביב עולם הרובוטיקה. הוקינג אופטימיסט ומאמין שהאנושות יכולה ליצור AI לטובת העולם, שתעבוד בהרמוניה איתנו, אנחנו פשוט צריכים להיות מודעים לסכנות, ולהתכונן אליהן מראש.

טסלה ומנכ"ל SpaceX, אלון מושק, אמרו כי AI עלולה לגרום למלחמת עולם שלישית, והדגישו כי בני האדם חייבים להיות לצד הרובוטים/המכונות כדי להישאר רלוונטיים בעתיד.

מייסד מיקרוסופט, ביל גייטס, אמר שיש לשלם מס הכנסה על רובוטים.

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, אמר כי הוא "אופטימי" לגבי העתיד של AI.

אלון טלמור, חוקר מוח ובינה מלאכותית מציע להעניק מלגות אושר לאזרחים. מדינה לדוגמא, תעניק מלגת אושר על פעולות טובות שאנו נעשה: התעמלות ספורטיבית, תרומה לקהילה, למידה של משהו חדש, ואפילו פעולות יום יומיות כמו מטלות הבית.

איך הבינה המלאכותית תשפיע על החינוך?

כמחצית מבתי הספר באנגלית כבר החלו ליישם את ה AI במערכות הניהוליות ובשיטות הלימוד. התלמידים לומדים באמצעות טאבלטים ואמצעים אינטראקטיביים אחרים, למידה המתבססת על מידע דיגיטלי.

למרות שקצת קשה כרגע לראות את הפוטנציאל אבל השינוי הולך להיות גדול ומשמעותי.

תלמידים יכולים ללמוד מרחוק עם ליווי צמוד של המורה מבלי שנמצא לידו באותו רגע.

ההתפתחות והצמיחה תלויים בהטמעה נכונה של הAI במסגרות החינוך השונות. הגופים הממשלתיים ומומחי AI צריכים ללוות את בתי הספר בכל שלב.

אהבה ותשוקה בין אדם לרובוט, נשמע הגיוני?!

האם האהבה הרומנטית בין רובוט לבין אדם אפשרית? האם יחסים כאלו או אחרים עם רובוט ייחשבו לבגידה בבני הזוג? כיצד תוכלו יום אחד לבחור לכם בן\בת זוג אידיאלי המורכב מרובוט מתוכנת? והאם בעתיד תוכלו בכלל להבדיל בין רובוטים לבני האדם?

עד שנת 2050 בני האדם יתאהבו ואף יתחתנו עם רובוטים. המצב החדש יעורר בעיות אתיות וחברתיות. לא ירחק היום ואנשים יוכלו לבחור לעצמם בן זוג אידיאלי – רובוט מתוכנת. כשנעמוד לפניהם, לא נוכל לדעת אם הוא אדם או רובוט. נחיה בעולם שבו נצא לדייטים עם רובוטים, בעולם שבו רובוטים יהפכו לחברים ולמאהבים שלנו. ד"ר שמעון פרידקין, חוקר בינה אנושית ומלאכותית, התארח ב-Funzing Talks להרצאה מרתקת בה ניתח בצורה מדויקת את היחסים בינינו לבין הרובוטים.

- מתוך Funzing

צילום: Peter Yang

קווין קלי, פילוסוף הטכנולוגיה המוביל בעולם עונה תשובות לשאלות לא פשוטות. הוא אופטימי לגבי העתיד, אומר שעלינו לחבור לבינה המלאכותית והיא תשפר את חיינו. אך האם נהיה מאושרים יותר? הבינה המלאכותית תלמד באופן מתמשך את ההרגלים והצרכים שלנו. היא תעקוב אחרי שינויים תקופתיים ותנחה אותנו לפעול בהתאם. למשל, תכין לנו קבצים לפני ישיבות, תציע מקום לארוחת צהריים בהתאם למזג האוויר, למה שאכלנו בשבוע שעבר והזמן המוקצב לארוחה. בגדים יסמנו למכונת הכביסה איך הם רוצים שיכבסו אותם. מוזיקה תשתנה על פי הפעולות שלנו במהלך היום ומצבי הרוח שלנו. הטיפול הרפואי יתעדכן בכל יום על בסיס מדדים ביולוגיים שייאספו באופן עצמאי. הבינה המלאכותית תיתן לנו יותר IQ , ועלולה לשנות את מי שאנחנו. "הרבה דברים בחיינו יהיו בלתי מוחשיים, והזהות שלנו תהיה קשורה באספקטים המופשטים הללו - לא רק בגוף הפיזי אלא בהיסטוריה שלנו ובאופן שבו אנחנו מבלים את זמננו", אומר קלי. "ואם נבלה את זמננו יותר בלעשות דברים וירטואליים, אולי במציאות מדומה, היומיום שלנו והזהות שלנו יהיו וירטואליים יותר ויותר".

קווין קלי כותב בספרו שעוד לפני סוף שהמאה הזאת כש־70% מהמקצועות עלולים להתחלף באוטומציה. רובוטים ותוכנות AI יתפסו את העבודות שלנו.

מה יקרה כש70% מהאנשים יעבדו את עבודתם, יהיו מקצועות חדשים? "לפני 150 שנה 70% מהאמריקאים היו חקלאים, כיום פחות מ־1% עובדים בחקלאות. כל האנשים האלה איבדו את מקומות עבודתם ומצאו חדשים. לו היינו אומרים אז לחקלאים האלה שהעבודות החדשות של הילדים שלהם יהיו יועצי משכנתאות או מעצבי אתרים, הם היו חושבים שזה מגוחך ומטופש. באותה מידה קשה לנו לדמיין מה יהיו מקצועות העתיד, ואם ננסה לתאר אותם זה יישמע מגוחך ומטופש. אבל אנחנו הולכים להמציא תשוקות חדשות, שכיום אנחנו לא יודעים שיש לנו. לפני 150 שנה אף אחד לא האמין שיהיה לך עמוד אינטרנט שצריך לעצב אותו, אבל היום זה מקצוע מקובל״.

קווין קלי בשיחה עם Jia Jia הרובוטית סינית קלי מציע שכדאי "לאמץ את הטכנולוגיות ולהתנסות בהן מוקדם ככל האפשר. שממש נקנה בינה מלאכותית וננסה לעשות איתה משהו. כי רק אם נשתמש בה ונכיר אותה, נוכל להבטיח שבעתיד יהיו לה צורה ואופי שאנחנו אוהבים. נוכל לעבוד עם הטבע שלה במקום להיאבק בה. לא יעזור לנסות לעצור את הטכנולוגיה, לפקח עליה, להתעלם ממנה או להוציא אותה מחוץ לחוק. הטכנולוגיות לא ייפסקו. רק אם נעבוד איתן נוכל להפיק את המרב ממה שיש להן להציע, ונוכל לעשות את זה רק על ידי מעורבות עמוקה והתנסות בגוף ראשון”.

"אני לא אוכל להבטיח שנהיה מאושרים. אני לא בטוח שטכנולוגיה מגבירה את שביעות הרצון, אלא להפך. היא מגבירה את הביטחון שלנו, הבריאות שלנו, תוחלת חיינו, את האפשרויות שלנו, אבל לא את הסיפוק שלנו. למעשה, היא מעצימה את חוסר שביעות הרצון. יש עדות לדברים אחרים שמשתפרים, אבל לא אושר או סיפוק. כרגע אנחנו לא יכולים לטעון שזה כך".

הבלתי נמנע, ספרו של קווין קלי

התינוק הזה אמיתי?!

תוכנות בינה מלאכותית מחקות הבעות פנים אנושיות ולומדות להגיב לרגשות שלנו. לכתבה המלאה

לא ברור עדיין עומק ההשלכות של AI על החברה האנושית ועד כמה הן משמעותיות ואילו שינויים יתרחשו כתוצאה מכך. מה שבטוח הוא שAI תפתור ותשפר את משימות היום יום שלנו ותהפוך את חיינו ל"קלים" יותר. תוחלת החיים תעלה, ישתילו לנו חלקי חילוף ויהיו פחות תאונות דרכים.

רובוטים יתפסו את עבודתינו, מקצועות חדשים יכנסו לשוק והיחסים בין אזרח למדינה ישתנו בהתאם.

בעתיד נחיה לצד רובוטים שיעשו כמעט כל פעולה בשבילנו, יהיו לנו חברים רובוטים ואולי אפילו בני זוג. יעלו שאלות אתיות ומוסריות חדשות על היחסים בין אדם לרובוט, על זכותו של האדם לחופש ואנונימיות בסיסית ותרומתו של האדם לאנושות לעומת רובוט.

AI אמנם תשפר את אורח חיינו אבל המפתח לאושר כנראה אינו טמון בה.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page